4 lapsen äiti etsii pieniä ilonaiheita ympäriltään ja opettelee nauttimaan myös yksinäisyydestä sekä vapaudesta.

sunnuntai 21. syyskuuta 2014

Not So Nicoise Cauliflower Pizza

Vuosi sitten kokeilin useamman kuukauden ajan 5-2-dieettiä
 todeten sen käteväksi keinoksi
päästä muutamista ylimääräisistä kiloista eroon.
 Nyt elokuun ajan vähensin sokerin syömistä,
 en niinkään painonhallinnan vaan enemminkin 
mahdollisten terveysvaikutusten takia.
Kuukausi on ehkä liian lyhyt aika todeta kaikkia hyötyjä,
tosin makeaa ei kyllä tehnyt tuona aikana mieli
 edes lasten karkkipäivinä. 
Työpaikan perjantaipullan puolikaskaan ei ollut entisenlainen nautinto.
En ole kyllä varma, eikö makea oikeasti maistunut,
vai eikö se maistunut siksi, kun tiesin niin kuuluvan käydä.
 Tuolloin elokuussa löysin sokerittomia sivuja selatessani ylläolevan pitsaohjeen,
jota tänään lopulta testasin ja hyväksi totesin.
Wikipedia kertoo taustaa pitsan nimelle: 
Nizzansalaatti sisältää yleensä raakoja kasviksia, kalaa (tonnikala, anjovis), kananmunaa, oliiveja, punasipulia. Toisaalta tässä pitsassa ei ole salaattiin usein kuuluvaaa tomaattia, kurkkua, salaattia, paprikaa, artisokansydämiä tms.

Laitetaanpa siis tänne talteen oma versioni pitsasta.

Pohja:
1 kukkakaali hienonnettuna, keitettynä, valutettuna
1 kananmuna
100g cheddar-sulatejuustoviipaleita
mustapippuria ja suolaa
paistetaan 200 asteessa n. 15 min.

Päälle:
1 dl turkkilaista jukurttia maustettuna 1/2 tl currya
parsakaali pienittynä
puoli sipulia 
tonnikalaa öljyssä purkillinen
anjoviksia 4 viipaletta
kapriksia pari teelusikallista
oliiveja puolisen desiä
fetajuustoa samoin
kolme kananmunaa päälle
paistetaan 8-10 minuuttia 
päälle mustapippuria ja suolaa
Eilen uuninpäälle kuivumaan laittamani omenat 
ovat nyt valmiita napsittavaksi 
pähkinöiden ja auringonkukansiementen 
kaltaisina herkkupaloina.
Syöminen nyt vaan on 
yksi elämän parhaista asioista,
ja siksipä siitä pitää voida nauttia
hyvillä mielin
syöden sellaisia herkkuja,
joiden tietää tekevän itselle hyvää.

5 kommenttia:

  1. Se on kyllä totta, että syöminen on yksi elämän parhaita asioita ja saa nauttia hyvistä ruuvista :) itekki täsä on aatellu, että vähentäis sokerin syöntiä ehkä 1x viikkoon ja sillonkaan ei ylenmäärin. Herkut olis hyviä, mutta tietää mikä terveysvaikutus sillä on kaikkeen niin on hyvä syöjä mahollisimman vähä :P Pitsa aika erikoinen, mutta kokeilla vois ku jättäis muutaman ainesosan pois :D -Aino

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eiku pitää kokeilla kaikkee uutta ainesta :P Täyteen sokerittomuuteen en pyri. Itse haluaa täysjyväviljaa kuitenki syödä, perunaa kohtuudella, jos valmista ruokaa saa jne. Mutta valkoisen viljan ja näkyvän sokerin, karkit ym. on kohtuu helppo jättää pois halutessaan.

      Poista
  2. Juuri tuota näkyvää sokeria, koska jos kaikkia yrittäisi jättää menis elämä vaikeaksi :D -Aino

    VastaaPoista
  3. Alko tehä nuita kuivattuja omenia mieli. :) mä oon kans pari kertaa tehny vastaavalla ohjeella tuon pitsapohjan, niin maukasta..en muista oonko juustoksi laittanu tavallista vai raejuustoa. Täytteeksi sitte iha mitä ruukaan tavallisestiki pitsaan laittaa, niin maukasta! :)

    VastaaPoista
  4. Haha..olipa tiete tosissaa maukasta ku niin moneen kertaan tuli .. :D

    VastaaPoista